در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

اگر مدت زمان پخت کیک در فر را درست تنظیم کنید، یک کیک عالی از فر بیرون می‌آورید. خیلی وقت‌ها ترک‌ خوردن یا خمیر ماندن کیک، به‌دلیل نادرست بودن مدت زمان کیک پخت در فر است.

ما در وبلاگ «کیک‌خونه» از مدت زمان پخت کیک در فر، دمای مناسب و نکته‌های ریز مربوط به آن برای‌تان نوشته‌ایم.

زمان و دمای فر دو نکته‌ای هستند که روی کیفیت نهایی کیک، نان یا شیرینی اثر زیادی دارند. شما ساعتی وقت می‌گذارید، رسپی را به‌دقت دنبال می‌کنید. مواد را دقیق اندازه می‌گیرید. قالب را خوب چرب می‌کنید.

اما باز هم کیک حرفه‌ای و بدون نقصی از آب درنمی‌آید. چرا؟ علتش را باید در انتخاب مدت زمان پخت کیک، و تنظیم دمای فر پیدا کنید.

مدت زمان پخت کیک در فر برای سایزهای مختلف قالب چقدر است؟

در این جدول می‌توانید ببینید هر کدام از قالب‌ها را چقدر باید در فر نگه دارید.

 

۲۴ عدد کاپ کیک

 

۱۸ تا ۲۳ دقیقه

قالب ۲۰ در ۴ سانتی‌متر

 

۳۵ تا ۴۰ دقیقه
قالب ۲۳ در ۴ سانتی‌متر

۳۰ تا ۳۵ دقیقه

 

قالب ۲۵ و نیم سانتی‌متر چیزکیک

۳۵ دقیقه تا ۱ ساعت

 

لوف مستطیلی کیک صبحانه، ۲۵ سانتی‌متری

۲۵ تا ۴۰ دقیقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دمای مناسب پخت کیک چقدر است؟

دیده‌اید در بیشتر رسپی‌ها دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد پیشنهاد می‌شود؟ این دما بی‌دلیل انتخاب نشده. اگر فر را در دمای مناسب قرار دهید،‌ کیک درست به اندازه و کامل می‌پزد. روی آن طلایی می‌شود. زیر کیک هم خام یا سوخته نمی‌شود.

نکته‌ی مهم دیگر این است که فر را از قبل گرم کنید. زمانی که قالب مایه‌ی کیک را در فر می‌گذارید، باید دمای آن به ۱۸۰ درجه رسیده باشد. پس لازم است از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل، فر رو روشن کنید.

در فر را باز نکنید

باز و بسته کردن در فر یکی از اشتباه‌هایی‌ست که می‌تواند اثر منفی روی کیفیت کیک‌تان بگذراد. با هر بار باز کردن در فر، هوای سرد وارد آن می‌شود. دما به‌هم می‌خورد. اگر چیزکیک‌تان ترک برمی‌دارد، احتمالا برای این است که در فر را باز‌ و بسته می‌کنید.

چطور از دمای فر مطمئن شویم؟

ممکن است شما فر را روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید. اما از کجا بدانید دمای واقعی توی فر همین‌قدر است؟ برای این‌ کار می‌توانید دماسنج فر بخرید. دماسنج فر را کنار کیک قرار دهید و دما را با آن تنظیم کنید.

مدت زمان پخت کیک در فر برقی چه تفاوتی با فر گازی دارد؟

زمان پخت کیک در فر برقی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه کم‌تر است. بنابراین، اگر قرار باشد کیک شما ۳۵ دقیقه‌ای بپزد، از ۲۵ دقیقه، کیک را بررسی کنید. معمولا دما باید ۲۰ درجه کم‌تر باشد. رسپی شما روی دمای ۱۸۰ درجه تعریف شده؟ در فر برقی دما را ۱۶۰ درجه قرار دهید.

مدت پخت در کانوکشن ماکروفر چه تفاوتی دارد؟

بعضی‌ها ترجیح می‌دهند در ماکروفر کیک بپزند. در این صورت زمان پخت حدود ۲۵ درصد کم‌تر از فر گازی خواهد بود. اگر مدت پخت ۳۰ دقیقه باشد، در ماکروفر ۷ و نیم دقیقه کمتر زمان می‌برد.

قالب کیک را بچرخانید

حتی بهترین فرها، دمای یکسانی ندارند. بعضی فرها در عقب گرمای بیشتری دارند. از آن جا از یک‌دست بودن دما خیال‌تان راحت نیست، می‌توانید در آخر کار، قالب را بچرخانید. شاید یک بخش آن بیشتر طلایی شده باشد. قالب را بچرخانید تا یک‌دست شود.

دیگر چه کارهایی انجام دهیم که کیک عالی از فر بیرون بیاوریم؟

  • مواد اولیه را به دمای اتاق برسانید. کره، تخم‌مرغ، شیر یا ماست را مستقیم از یخچال راهی مایه‌ی کیک نکنید. دنبال بافت ترد و اسفنجی هستید؟ محصولات لبنی را مدتی در دمای اتاق قرار دهید.
  • مواد را خوب و یک‌دست مخلوط کنید. شاید از ذوق این که زودتر بوی کیک در آشپزخانه راه بیندازید، مواد را سریع به‌هم بزنید. کناره‌ها و ته ظرف را خوب بررسی کنید. نباید موادی یک‌دست‌ نشده در گوشه و کنارها باقی بماند.
  • درست است که باید با حوصله مایه‌ی کیک را هم بزنید. اما هم زدن بیش از حد آن کیفیت کیک را پایین می‌آورد. در طرز تهیه خیلی از کیک‌ها می‌خوانید تا موقع یک‌دست شدن مایه، آن را هم بزنید. همین هم درست است. به‌ویژه وقتی آرد را اضافه کردید، دیگر نیاز چندانی به هم‌زن ندارید.

آن‌قدر از کیک و بوی کیک حرف زدیم، که هوس کیک خوردن به دل‌مان افتاد.

سری به کیک، تارت، کرامبل و خوش‌مزه‌های کیک‌خونه بزنید.

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین