در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

اگر عاشق کیک و شیرینی باشید، حتما به نقش جوش شیرین در پخت کیک توجه کرده‌اید. در خیلی از رسپی‌ها از این پودر جادویی استفاده می‌شود. ببینیم نقش جوش شیرین در پخت کیک چیست و به چه درد ما می‌خورد.

سدیم بی‌کربنات را به نام جوش شیرین می‌شناسیم. این پودر سفید رنگ، خیلی کاربردی‌ست. گذشته از پخت کیک، در تمیز کردن خانه و بهداشت دهان هم نقش دارد. در این مطلب کیک‌خونه، به نقش جوش شیرین در پخت کیک می‌پردازیم و فایده‌های دیگر آن را مرور می‌کنیم.

نقش جوش شیرین در پخت کیک چیست؟

نقش جوش شیرین

حتما جوش شیرین را در رسپی کیک، مافین و کوکی دیده‌اید. جوش شیرین در ترکیب با مواد اسیدی و مایع فعال می‌شود. و کربن دی اکساید تولید می‌کند. در دمای بالا حباب‌هایی ایجاد می‌کند که بافت کیک، کوکی یا مافین را تغییر می‌دهد. با تولید کربن دی اکساید، کیک و شیرینی‌های ما پف می‌کنند و سر و سامان می‌گیرند.

به همین دلیل است که در اغلب رسپی‌ها، جوش‌ شیرین را در کنار مواد اسیدی مثل آب لیمو یا باتر ملیک به‌کار می‌برند. خلاصه، این پودر سفید تاثیر خوبی در بافت کیک و مقدار پف کردن آن دارد.

خیلی مهم است که اندازه‌ی دقیق جوش شیرین را در دستور کیک یا کوکی به‌کار ببریم. اگر مقدار بیشتری بریزیم، نتیجه‌ی خوبی به‌بار نخواهد آمد. در بیشتر دستورها، جوش شیرین را برای کوکی و مافین به کار می‌برد. برای پخت کیک و نان اغلب از بیکینگ پودر استفاده می‌شود.

جوش شیرین جایگزین جه چیزی می‌شود؟

نقش جوش شیرین

ممکن است هوس یک کیک یا شیرینی کرده باشید و در آخرین دقیقه ببینید بیکینگ پودر تمام شده. در این صورت می‌توانید آن را با جوش شیرین جایگزین کنید. به این نکته توجه داشته باشید که می‌بایست یک ماده‌ی اسیدی هم اضافه کنید تا بتواند فعال شود، مثل کرم تارتار.

اثر جوش شیرین هم بیشتر از بیکینگ پودر است. پس اگر در طرز تهیه کیک ۱ قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر دارید، به‌جای آن ۴/۱ قاشق جوش شیرین بریزید.

می‌دانستید کیک و شیرینی‌های کیک‌خونه مزه‌ی خانگی دارند و روزپخت هستند؟ هوس هر کدام از محصولات کیک‌خونه را کرده‌اید، همین حالا آنلاین سفارش دهید.

اکنون که نقش جوش شیرین در پخت کیک را بررسی کردیم، ببینیم جوش شیرین چه ضرر و فایده‌ای برای ما دارد.

فایده‌های جوش شیرین کدامند؟

نقش جوش شیرین

سوزش معده یا رفلاکس اسید: کسانی که رفلاکس معده را تجربه کرده‌اند، می‌دانند چه حس ناخوشایندی دارد. رفلاکس اغلب در اثر استسرس، خوردن غذاهای پرادویه یا پرخوری اتفاق می‌افتد. درصورت بالا بودن اسید معده باشد، جوش شیرین از راه می‌رسد و اسید معده را خنثا می‌کند.

نقش جوش شیرین در بهداشت دهان

بعضی‌ها جوش شیرین را به‌جای دهان‌ شویه انتخاب می‌کنند. بعضی از تحقیقات نشان داده ویژگی آنتی باکتریال و ضد میکروب دارد. کافی‌ست نصف قاشق آن را در یک لیوان آب گرم بریزیم و دهان را با آن شست‌وشو دهیم.

تمیز کردن وسایل آشپزخانه

نقش جوش شیرین

جوش شیرین را با کمی آب مخلوط می‌کنیم و برای پاک کردن سطوح آشپزخانه آن را به کار می‌گیریم. سطح گاز، فنجان‌های لکه شده، کاشی‌های آشپزخانه و خلاصه هر جایی را که لکه شده، با کمک جوش شیرین تمیز می‌کنیم.

سفید کردن دندان

تحقیقاتی که در زمینه پلاک دندان و سفیدی آن انجام شده، به نقش جوش شیرین اشاره کرده‌اند. به همین دلیل در ترکیب بعضی از برندهای خمیردندان به کار می‌رود. اگر زورش به پلاک‌های دندان برسد، پس می‌تواند در سفید کردن آن نقش داشته باشد.

بهبود پوست آفتاب سوخته

جوش شیرین می‌تواند به کمک پوست آفتاب سوخته بیاید و به بهبود آن کمک کند. همین‌طور جای خارش پشه را تسکین می‌دهد. بعضی‌ها آن را به آب وان اضافه می‌کنند. بعضی دیگر با کمی آب مخلوط می‌کنند و روی پوست‌شان می‌گذارند.

بوی بد یخچال

دیده‌اید گاهی با باز کردن در یخچال، چه بوی ناخوشایندی به مشام‌مان می‌رسد؟ ممکن است غذایی در یخچال خراب شده. شاید هم خوراکی‌ها را در ظرف درددار نریخته‌ایم و بوی آنها با هم قاتی شده. جوش شیرین به داد یخچال می‌رسد. بعد از تمیز کردن یخچال، یک فنجان جوش شیرین در آن قرار می‌دهیم و تمام.

زیاده‌روی در استفاده از جوش شیرین

استفاده‌ی طولانی و بیش از اندازه از جوش شیرین را پیشنهاد نمی‌کنیم. همین پودری که کیک و مافین را جذاب و خوش‌مزه می‌کند، می‌تواند برای معده و کلیه مضر باشد و مقدار سدیم را در بدن بالا ببرد.

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین