در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

قبل از اینکه به این پرسش جواب بدهیم و اختصاصاً به «پیروک آلبالو» بپردازیم، بیایید اول ببینیم «پیروک» چیست؟

از پیروک یا پیروگ (تلفظ روسی) در ایران بعنوان یک شیرینی کلاسیک ارمنی یاد می‌شود. احتمال اندکی وجود دارد که در قنادی‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی نامی از آن به گوشِتان خورده باشد. پیروک ها بسیار خوشمزه و دلچسب اند ولی زیاد در بازار خوراکی ایران محبوب نیستند، اما شیرینی‌بازها می‌دانند پیروک در دو طعمِ آلبالویی و زردآلوییِ آن مثل چیزی است که مستقیم از بهشت می‌آید!

می‌توان گفت پیروک و پای شباهت بسیاری هم دارند. میوه‌های طعم‌دارشده‌ای که در محاصره‌ی دو لایه خمیر قرار گرفته اند و درون فر حدود یک ساعت پخته می‌شوند.

 

 

واژه «پیروک» در روسی به معنای «ضیافت» یا «جشن» است. روس‌ها معتقدند این پدیده‌ی متعلق به سنّتِ غذاییِ آنهاست و فقط دسرها را شامل نمی‌شود. در کل می‌شود گفت که پیروک یک نوع خمیرِ پخته شده است که درون آن موادی شور یا شیرین وجود دارد. این خوراکی بجز روسیه در اروپای شرقی نیز رایج است و بعنوان یک غذای آسان و لذیذ شناخته می‌شود.

پیروک‌ ها در دو شکل دایره‌ای و مستطیلی دیده می‌شوند. محبوبترین نوع پیروک، پیروکهای مستطیلی و پنجره‌ای هستند؛ که پیروک آلبالوی زیبای کیک خونه نیز در همین نوع قابل سفارش است.

در خمیر پیروک از آرد گندم استفاده می‌شود و از نوع خمیرهای مخمردار است. فیلینگ یا ماده‌ی داخل پیروک هرچیزی می‌تواند باشد:

  • مواد شیرین، میوه‌های فصل (مثل آلبالو و...)، آجیل و خشکبار، شهدها، کاکائو، مربا
  • نسخه‌ی شورِ پیروک می‌تواند موادی همچون گوشت، ماهی، قارچ، کلم، برنج، سوسیس و سیب‌زمینی را در آغوشِ خمیریِ خود جا دهد. این پیروک ها در فرهنگ روسیه وعده‌ای پر و پیمان، مجلسی و شاهانه به حساب می‌آیند و در اعیادی مثل جشن سال نو و جشن های خانوادگی مصرف دارند.

کیک مارمالاد یا پیروک ارمنی بسیار شبیه به پیروک کیک‌ خونه است. ببینیم طرز تهیه پیروک اجمالاً چگونه است؟

کره و شکر را خوب هم می‌زنند. آن را با تخم‌مرغ، وانیل، ماست، آرد و بیکینگ پودر مخلوط می‌کنند. خمیر به‌دست می‌آید. خمیر در قالب تارت پهن می‌شود. اما کمی از خمیر برای روی پیروک می‌ماند.

بعد نوبت مارمالاد است که می‌تواند هر میوه‌ای باشد. اما پیروک آلبالو از همه معروف‌تر است. با بقیه‌ی خمیر، نوارهای باریک درست می‌کنند. روی مارمالاد با این نوارها ضربدر درست می‌کنند. همین ظاهر قشنگ و شیک پیروک است که همه را جذب می‌کند. روی ضربدرها کره و تخم‌مرغ می‌مالند. پیروک راهی فر می‌شود و خوب می‌پزد.

 

پیروک آلبالو:

یکی از انواع پیروک‌های کیک خونه، پیروک آلبالو است؛ دسری خوش‌ آب‌ورنگ که اسمش هم اشتهابرانگیز به‌نظر می‌رسد. پیروک آلبالو کیک خونه با آرد، شیر، زرده‌ی تخم‌مرغ، کره، نشاسته، پنیر ماسکارپونه و البته مارمالاد آلبالو درست می‌شود. مارمالاد را تازه و خانگی در «کیک‌خونه» می‌پزیم.

پیروک‌های «کیک‌خونه» مواد نگهدارنده ندارند. به همین دلیل تازه به‌دست‌تان می‌رسند و تا چهار روز هم سالم می‌مانند. نیازی نیست این پیروک را در یخچال بگذارید. همین که جایش خنک باشد کافی‌ست.

 

یاد بگیرید پیروک آلبالوی خانگی بپزید!

مواد مورد نیاز برای خمیر پیروک آلبالو:

  • آرد: سیصد گرم
  • کره: صد و پنجاه گرم
  • پودر قند: هشتاد گرم
  • تخم مرغ کامل: سه عدد
  • عصاره مایع وانیل: نصف قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر: یک قاشق چای خوری

طرز تهیه خمیر پیروک*:

کره ی مذاب و پودر قند را با همزن برقی روی دور متوسط بزنید تا کِرِم مانند و سبک شود. سپس دو عدد تخم مرغ را درون آن بشکنید، وانیل را هم اشافه کنید و با دور متوسط مخلوط کنید.

آرد و بیکینگ پودر را در ظرفی جداگانه سه دور با هم الک کنید. و سپس آرام آرام به مخلوطِ کرمیِ بالا اضافه کنید و مخلوط کنید.

خمیر حاصله را درون ظرف سرپوشیده بگذارید و به مدت دو ساعت در یخچال استراحت بدهید.

*بعد از یاد گرفتن خمیر پیروک، جز پیروک آلبالو می‌توانید چندین نوع پیروک شور و شیرین تهیه کنید!

 

مواد مورد نیاز و طرز تهیه مغز پیروک آلبالو*:

  • آلبالوی هسته گرفته: چهارصد گرم
  • شکر: پنجاه گرم
  • پودر ژلاتین: دو قاشق غذاخوری

آلبالوها و شکر و ژلاتین را به مدت یک ساعت روی شعله‌ی متوسط حرارت دهید. و بعد کنار بگذارید تا سرد شود. سپس مدتی آن را در یخچال نگهداری کنید تا حالتی مارمالادی به خود بگیرد.

*می‌توانید برای لایه ی میانی یا مغز پیروک آلبالو، از مربا یا مارمالاد آلبالوی آماده یا خانگی استفاده کنید.

 

مرحله نهایی:

یک سوم خمیر را جدا کنید و کنار بگذارید.

باقی خمیر را به کمک آرد و وردنه روی سطح مورد نظر باز کنید و کف قالب شیرینی بندازید.

مواد میانی یا مغز پیروک آلبالو را درون خمیر ریخته و بقیه خمیر را به شکل نواری ببرید و روی آن قرار دهید.

آخر کار، یک تخم مرغ را با چنگال بزنید و با استفاده از فرچه روی نوارهای خمیر را آغشته کنید تا طلایی شود.

فر را از قبل روی درجه صد و هشتاد سانتی گراد گرم کنید. قالب پیروک آلبالو را به مدت نیم ساعت الی چهل دقیقه داخل فر بگذارید و پس از پخت و خنک شدن سرو بفرمایید.

نوش جان!

 

 

شما کدام یک از پیروک های کیک خونه را امتحان کرده اید؟ برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین