در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

آنها که دستی در پختن کیک دارند، گاهی می‌پرسند چرا کیک خمیر می‌ شود؟ حالا که خوب درنیامده، کیک خمیر شده را چه کار کنیم؟ «کیک‌خونه» با دست پر از راه‌حل آمده تا بدانیم چرا کیک خمیر می شود.

چرا کیک خمیر می‌شود

کیک پختن از آن کارهاست که حال همه را خوب می‌کند. سرمان گرم می‌شود. بوی خوشی در خانه راه می‌افتد و بهتر از همه زمانی‌ست که برش‌های کیک راهی بشقاب می‌شوند. اما همیشه هم این‌طور نیست. گاهی نمی‌دانیم چرا کیک پف نمی‌کند. نمی‌دانیم چرا کیک خمیر می ‌شود. و بدتر این‌که، حالا کیک خمیرشده را چه کار کنیم؟

واقعیت این است که کیک پختن برخلاف ظاهر ساده‌اش، هنر است. اگر تازگی شروع به کیک پختن کرده‌اید، احتمال دارد گاهی هم کیک‌ خمیری از آب درآید. وقتی کیک پوک نمی‌شود و پف نمی‌کند، خستگی در تن‌مان می‌ماند. از طرفی حس می‌کنیم یک عالمه مواد اولیه را به‌هدر داده‌ایم.

خوشبختانه با یاد گرفتن تکنیک‌های پخت کیک دیگر روزی نمی‌رسد که بگوییم چرا کیک خمیر می شود! کافی‌ست چند نکته را رعایت کنیم و کیک اسفنجی رویایی از فر بیرون بیاوریم.

حالا این شما و این نکته‌های طلایی برای این‌که دیگر نگوییم چرا کیک خمیر می‌ شود:

۱- مواد را درست اندازه گرفته‌اید؟

اندازه بودن مواد کیک باعث می‌شود کیک خوب پف کند و بافت اسفنجی داشته باشد. بهتر است پیمانه را در آرد یا مواد دیگر فرو نکنیم. با قاشق پیمانه را پر می‌کنیم.

استفاده از قاشق‌های اندازه‌گیری و پیمانه دقیق کمک بزرگی‌ست. اگر مواد برحسب گرم نوشته شده‌اند، باید دقت کنیم همه‌ی اندازه‌ها طبق ترازوی آشپزخانه درست باشند.

۲- فر را از قبل روشن می‌کنید؟

قرار نیست همان زمانی که مایه‌ی کیک آمده شد، فر را روشن کنید. همیشه پیش از هر کاری فر را روشن کنید. دست‌کم ۲۰ دقیقه قبل از قرار دادن قالب، باید روشن شده باشد. البته اگر نمی‌خواهید کیک خمیری تحویل بگیرید.

۳- تاریخ مصرف مواد را چک می‌کنید؟

چرا کیک خمیر می‌شود

بیکینگ پودر نقش مهمی در پف کیک دارد. اگر دقت نکنید و پودر تاریخ مصرف گذشته در کیک بریزید، توقع کیک اسفنجی نداشته باشید. بهتر است مواد اولیه تر و تازه باشند.

۴- آرد را بیش از حد هم نمی‌زنید؟

می‌خواهید بدانید چرا کیک خمیر می‌ شود؟ زمانی که آرد را وارد مایه کیک می‌کنیم، دیگر نیازی نیست مایه را زیاد به‌هم بزنیم. هم‌زدن زیادی حباب‌های مایه‌ی کیک را از بین می‌برد و اجازه نمی‌دهد کیک اسفنجی شود.

۵- از آرد مناسب بهره می‌برید؟

کیک خمیرشده

بهتر است مواد اولیه را طبق دستور کیک انتخاب کنید. آرد کیک سبک‌تر از آرد چندمنظوره است. اگر در رسپی شما از آرد کیک حرف زده شده، چیز دیگری جایگزینش نکنید.

۶- از پخت کیک اطمینان دارید؟

معمولا در دستور کیک مدت زمان پخت نوشته شده. اما این زمان بسته به فر شما متفاوت است. پیش از این که کیک را از فر بیرون آورید، از پخته شدن آن مطمئن شوید. راهش این است که خلال دندان را در وسط کیک فرو کنید. کیک که پخته باشد، به خلال نمی‌چسبد. همین‌طور می‌توانید با انگشت روی کیک فشار دهید. اگر به حالت اول برگشت، یعنی کیک پخته.

۷- کره و شکر را خوب هم می‌زنید؟

چرا کیک خمیر می شود

یکی از کارهایی که کیک را حسابی اسفنجی و پوک می‌کند، هم زدن شکر و کره است. البته همه‌ی دستورها یکسان نیستند. اما در بیشتر رسپی‌ها باید کره و شکر را هم بزنید. اگر نمی‌دانید چرا کیک خمیر می‌ شود، این بار به رنگ ترکیب شکر و کره دقت کنید.

باید آن‌قدر این ترکیب را هم بزنید تا خوب پف کند و به رنگ زرد خیلی روشن درآید. ممکن است کمی طول بکشد، اما شما خسته نشوید و به هم زدن ادامه دهید.

۸- به کیک فرصت خنک شدن می‌دهید؟

با خامه، انواع سس یا تکه‌های میوه کیک را تزئین می‌کنید. اما زمان سرو می‌بینید اسفنجی و پوک نشده. نمی‌دانید چرا کیک خمیر می‌شود، چراکه همه‌ی کار را طبق دستور پیش برده‌اید. احتمالا صبر نکرده‌اید تا کیک خوب خنک شود. روی کیک داغ را تزئین کرده‌اید و فرصت سرد شدن را از او گرفته‌اید. بار بعد که کیک را از فر بیرون می‌آورید، منتظر بمانید تا خوب خنک شود. بعد دست به کار تزئین شوید.

۹- به دمای مواد توجه کرده‌اید؟

چرا کیک خمیر می شود

مواد لازم برای کیک باید به دمای اتاق برسند. اگر آرد را در یخچال نگه می‌دارید، آن را از قبل در دمای اتاق قرار دهید. همین‌طور تخم‌مرغ و پودرهای دیگر مثل کاکائو و بیکینگ‌پودر را. معمولا کره باید ‌آن‌قدر در دمای اتاق بماند که اگر با دست فشارش دهید، به‌راحتی شکل بگیرد.

تا این‌جا یاد گرفتیم که چرا کیک خمیر می شود و از این به‌بعد با رعایت این نکته‌ها، کیک خمیری نمی‌شود. اما اگر امروز کیک خمیری روی دست‌تان مانده، غصه نخورید. ببینید می‌توانیم با کیک خمیرشده چه‌ کار کنیم.

  • با کیک خمیر شده دسر ژله‌ای درست کنید
  •  
  • چرا کیک خمیر می شود

کیک را به‌شکل مکعب‌های کوچک ببرید و ته ظرف بریزید. ژله را از یخچال بیرون بیاورید و با قاشق هم بزنید. روی تکه‌های کیک، با قاشق ژله بریزید. حالا با دو اسکوپ بستنی، ظرف دسرتان را کامل کنید.

  • برای عصرانه دسر درست کنید

این بار که فکر کردید با کیک خمیرشده چه کار کنیم، به یاد دسرهای مختلف بیفتید. مثلا می‌توانید به‌جای بیسکوییت‌های تیرامیسو از تکه‌های کیک‌ خمیری‌تان استفاده کنید. البته برای این‌که ترد شوند، تکه‌های کیک را در سینی فر یا ماکروفر بچینید و حرارت دهید.

یک راه دیگر هم این است که برای امروز یک کیک خانگی تر و تازه از «کیک‌خونه» سفارش دهید! چرا که نه؟

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین