در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

اگر اهل تحقیق در مورد تاثیر سلامت در تغذیه باشید یا از آن دسته افرادی باشید که به رژیم‌های غذایی اهمیت زیادی می‌دهند، حتما نام گلوتن را شنیده‌اید. خیلی‌ها اعتقاد دارند که گلوتن یک ماده مضر برای بدن است و سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر، گلوتن به عنوان یکی از عوامل افزایش وزن و چاقی مطرح شده است. اما کسانی هم هستند که گلوتن را بی خطر می‌دانند و اعتقاد دارند این ماده فقط برای گروهی از افراد که دچار بیماری‌های خاصی مانند سلیاک هستند، مضر است. در این مطلب، این موضوع را بررسی می‌کنیم که اصلا گلوتن چیست و برای چه کسانی مضر است. ضمن اینکه طرز تهیه یک کیک خوشمزه بدون گلوتن را نیز آموزش می‌دهیم.

گلوتن

گلوتن چیست؟

گلوتن نوعی پروتئین است که در انواع غلات مثل گندم، جو، گندم سیاه، آرد نشاسته و... وجود دارد. گلوتن موجود در غلات مانند یک بند عمل کرده و باعث لاستیکی شدن خمیر و جویدنی شدن نان می‌شود. در واقع اگر گلوتن در این مواد وجود نداشت، ساختار آنها از هم گسیخته می‌شد و به راحتی وا می‌رفتند. بنابراین، خاصیت چسبناک گلوتن است که باعث کشسان شدن خمیر شده و قابلیت پف کردن را به نان می‌دهد.

گلوتن واقعا مضر است؟

بحث در مورد مضر بودن یا نبودن گلوتن داغ است. تا چند سال قبل، خیلی از ما حتی نمی‌دانستیم که چیزی به اسم گلوتن هم وجود دارد اما امروز شاهد این هستیم که برخی از مردم برای حفظ سلامتی خود، مواد غذایی حاوی گلوتن را از سبد غذایی خود کنار گذاشته‌اند. اما واقعا گلوتن تا این اندازه مضر است؟

طرز تهیه کیک بدون شیر را هم در وبلاگ ما بخوانید

مصرف گلوتن برای برخی افراد به ویژه آن دسته از افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند خطرناک است. همچنین مصرف این پروتئین برای افرادی که به دلایل مختلف به گلوتن و گندم آلرژی دارند، مضر است. اما تبلیغات منفی در رابطه با این ماده، به خصوص از سمت برخی سلبریتی‌های جهان، باعث شده تا بسیاری از مردم این تصور اشتباه را داشته باشند که مصرف گلوتن برای همه افراد مضر است. در حالی که مواد غذایی حاوی گلوتن یک منبع تغذیه قوی هستند و حتی می‌توانند برای سلامتی ما مفید باشند.

تاثیر گلوتن در چاقی

حذف گلوتن در رژیم غذایی و یا کاهش آن می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد اما به شرطی که مواد غذایی مناسبی جایگزین آن شود. بسیاری از محصولات فاقد گلوتن، مقادیر زیادی چربی اشباع شده، سدیم و قند دارند و در صورتی که این مواد غذایی را مصرف کنید، نه تنها لاغر نخواهید شد بلکه با افزایش وزن مواجه می‌شوید. بنابراین اگر قصد دارید وارد یک رژیم لاغری گلوتن فری شوید باید مواد غذایی مناسب مانند گوشت، مرغ، ماهی، غلات بدون گلوتن، تخم مرغ طبیعی بدون گلوتن و میوه و سبزیجات را جایگزین آن کنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن

حتی اگر قرار است رژیم گلوتن فری را اجرا کنید، نیازی به حذف همه خوراکی‌های خوشمزه از برنامه غذایی خود ندارید. مثلا می‌توانید با این دستور پخت، یک کیک شکلاتی بدون گلوتن و خوشمزه درست کنید.

مواد لازم

شکلات تلخ (۶۰%): ۱۷۰ گرم خرد شده

کره: ۱۰ قاشق غذاخوری

شکر سفید: ۱۳۰ گرم

شکر قهوه‌ای روشن: ۶۵ گرم

اسانس وانیل: 1/5 قاشق چایخوری

نمک: یک چهارم قاشق چایخوری

تخم مرغ: ۴ عدد بزرگ

پودر کاکائو شیرین نشده: 46 گرم

شکلات را همراه با کاسه در یک ظرف مخصوص داخل مایکرویو بگذارید و اجازه بدهید 30 ثانیه بگذرد تا ذوب شود. سپس آن را بزنید تا کاملا نرم شود. شکر قهوه‌ای، شکر سفید، اسانس وانیل و نمک را اضافه و کاملا ترکیب کنید. تخم مرغ را اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. پودر کاکائو را درون مخلوط ریخته و هم بزنید.

 

کیک شکلاتی بدون گلوتن

 

یک قالب کمربندی آماده و کف آن را با کره چرب کنید. خمیر را داخل قالب بریزید و سطح آن را کاملا صاف کنید. سپس آن را به مدت 30 دقیقه داخل فر قرار دهید. دقت کنید که فر باید از قبل با دمای 175 درجه سانتی گراد گرم شده باشد. بعد از گذشت 30 دقیقه، می‌توانید کیک را از فر بیرون بیاورید و بگذارید خنک شود. برای تزئین کیک شکلاتی بدون گلوتن هم می‌توانید از گاناش شکلات و انواع میوه‌ها استفاده کنید.

کافیست یک تکه از این کیک را میل کنید تا مطمئن شوید که حتی بدون آرد و گلوتن هم می‌توانید یک کیک خوشمزه درست کنید.

از اینجا میتونین یه کیک خونگی خوشمزه سفارش بدین

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین