در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

 این روزها به هر دکانی که سر بزنید نام و نشانی از محصولات کینوا می‌بینید. این ماده‌ی غذایی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین‌ ارکان رژیم‌های غذایی است و با قدرت در میان سایر دانه‌ها پادشاهی می‌کند. شاید برای شما هم سؤال شده باشد که خواص و ویژگی های کینوا چیست که باعث شده تا این حد سر زبان‌ها بیفتد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما هم تاج پادشاهی را بر سر کینوا بگذارید.

با پادشاه کینوا آشنا شوید

قبل از وصف خواص و ویژگی های کینوا خوب است کمی بیشتر خود آن را بشناسیم. کینوا یک گیاه دانه‌دار است و در گروه مواد غذایی بدون گلوتن جای می‌گیرد. علاوه بر دانه‌ی کینوا برگ آن هم خوراکی است. طبق شواهد اولین بار کشور پرو با این گیاه آشنا شده و آن را به جهان معرفی کرده است. اما احتمالا هیچ کسی گمان نمی‌کرد که کینوا بتواند عنوان خاویار گیاهی را در میان سایر غلات به دست آورد. در کشورهای غربی از کینوا به عنوان جایگزینی برای غلات مثل گندم استفاده می‌شود. در حال حاضر استفاده از کینوا در رژیم غذایی ما ایرانیان هم مرسوم شده است. اما این دانه تازه از راه رسیده چه ارزش غذایی‌ای دارد؟

خواص و ویژگی های کینوا

همانطور که گفتیم دانه‌ی کینوا در دسته‌‌ی غلات قرار می‌گیرد. پس داشتن فیبر و ویتامین‌های گروه B نمی‌تواند شاهکاری از او باشد. اما چه چیزی که آن را از سایرین متمایز می‌کند؟ بالا بودن میزان پروتئین، انرژی و مواد معدنی آن باعث شده‌اند خواص و ویژگی های کینوا منحصربه‌فرد باشد. بیش از 20 نوع کینوا تا به حال در رنگ‌های سفید، قرمر و سیاه به جهانیان معرفی شده‌اند که از میان آن‌ها کینوای سیاه طعم شیرین‌تری دارد. حدس می‌زنید در یک لیوان دانه کینوا پخته چقدر مواد مغذی وجود داشته باشد؟ فکرش را هم نمی‌توانید بکنید. پس علی‌الحساب نگاهی به جدول زیر بیندازید.

ارزش غذایی کینوا

مواد مغذی مقدار
انرژی 222 کیلوکالری
پروتئین 36 گرم
چربی 3/5 گرم
فیبر 5 گرم
منیزیم 30 درصد نیاز بدن
ویتامین B9 19 درصد نیاز بدن
آهن 15 درصد نیاز بدن
روی 13 درصد نیاز بدن
پتاسیم 19 درصد نیاز بدن

خواص و ویژگی های کینوا چیست؟

سلامتی قلب را تضمین می‌کند: یکی از اصلی‌ترین خواص و ویژگی های کینوا کمک به حفظ سلامت قلب است. کینوا، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد، اسیدهای چرب غیر اشباع لازم برای بدن را فراهم می‌کند، مواد و خواص آن با جوشیدن، پختن و بخار دیدن بیشتر می‌شود و در مقایسه با مواد غذایی بدون گلوتن اسید چرب و تری گلیسرید کمتری دارد. در واقع کینوا در برابر بسیاری از بیماری‌های قلبی مثل یک زره مراقب و پشتیبان قلب شماست. در ادامه به اصلی‌ترین خواص و ویژگی های کینوا اشاره خواهیم کرد:

  • هوای سیستم گوارش را دارد: همان‌طور که اشاره شد کینوای پخته شده درصد زیادی فیبر دارد. فیبر بهترین خوراک برای سیستم گوارش است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که کینوا از سایر غلات قابل هضم‌تر است.
  • اکسیر جاودانگی است: البته نه به آن معنای نامیرایی، اما تحقیقات نشان داده‌اند که فیبر موجود در کینوا با افزایش عمر رابطه مستقیم دارد. در آخرین مطالعات مشاهده شده است، رژیم غذایی سرشار از فیبر در کاهش مرگ زودرس تاثیر گذار است.
  • دوای درد پرفشارها و دیابتی‌هاست: بر اساس مطالعات کینوا آنتی اکسیدانی به نام کورستین دارد که  در کنترل قند و فشار خون کمک زیادی به بدن می‌کند. پس یکی دیگر از خواص و ویژگی های کینوا همراهی با دیابتی‌هاست.
  • معجزه لاغریست: می‌توان گفت مهم‌ترین خواص و ویژگی های کینوا تاثیر آن در کاهش وزن است. چرا؟ به دلیل داشتن مواد مغذی، نیاز بدن را به پروتئین، ویتامین و ... تامین می‌کند و از طرفی باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. چه چیزی بهتر از این؟ پس همین حالا برای تهیه این دانه‌ی گیاهی اقدام کنید و از خواص و ویژگی های کینوا به نحو احسن استفاده نمایید.

چطور از کینوا در رژیم غذایی استفاده کنیم؟

حالا که با خواص و ویژگی های کینوا آشنا شدید، احتمالا پرسش بعدی‌تان این باشد که بهترین روش مصرف این دانه مغی چیست؟ طرز پخت کینوا مثل برنج کته است. شاید طعمش به خوشمزگی برنج نباشد، اما با اضافه کردن کمی ادویه و پر و بال دادن به آن می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. بسیاری از گیاه‌خواران از کینوا برگر گیاهی تهیه می‌کنند و در بسیاری از منوهای غذایی سالاد، کینوا به عنوان چاشنی اضافه می‌شود.

خواص و ویژگی های کینوا

ما در کیک خونه همواره به سلامت شما فکر می‌کنیم. حال که با خواص و ویژگی های کینوا آشنا شدید، بهتر است جایی برای آن در رژسم غذایی‌تان باز کنید. برای آشنایی با دنیای خوراکی‌ها، دستور تهیه‌های خوشمزه و بالا بردن اطلاعات عمومی خوراکی‌تان سری به وبلاگ کیکِ خونه بزنید. منتظر حضورتان هستیم.

 

 

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین