در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

شیرینی پزی با شکر قهوه ‌ای، خوب از آب در می‌آید یا نه؟ زیر و بَم این داستان را باهم در می‌آوریم. اول با خود جناب شکر قهوه ‌ای آشنا می‌شویم. تفاوتش را با شکر سفید در می‌یابیم و دو دو تا چهارتا می‌کنیم که آیا شیرینی پزی با شکر قهوه ‌ای اصلا به صرفه هست یا نه؟

اصل و نسب شکر قهوه ‌ای

همه چیز زیر سر مُلاس است، ملاس ماده‌ای ست که بعد از فراوری اولیه شکر سفید به آن اضافه می‌شود و شکر قهوه ‌ای تحویل ما می‌دهد. شکر قهوه‌ ای هم مثل شکر سفید از نیشکر تهیه می‌شود اما با اضافه شدن ملاس به آن رنگش تیره می‌شود و نام شکر قهوه‌ ای را برای خود بر می‌گزیند.

شکری که از نیشکر و چغندر قند بدست می‌آید را تصفیه می‌کنند، شربتی تیره رنگ و غلیظ بر جای می‌ماند که همان ملاس خودمان است. ملاس چسبناک است و اگر دلمان شکر قهوه ‌ای بخواهد باید پنج تا ده درصد از آن را دوباره به شکر سفید اضافه کنیم.

بسته‌ی ترکیبی شیرینی مغزدار کیک‌خونه را چشیده‌اید؟ مجموعه‌ای دلفریب‌ها دور هم جمع شده‌اند. اینجا رُخِشان را ببینید.

یک سر و گردن بالاتر از شکر سفید

هر قاشق چای‌خوری حاوی شکر قهوه ‌ای شانزده کیلوکالری است و همین مقدار شکر سفید هفده کیلوکالری دارد. ملاس هم با اضافه شدنش به شکر قهوه ‌ای برای او کلسیم و منیزیم و آهن به ارمغان می‌آورد.

میزان این مواد، آنقدر زیاد نیست که با خیال راحت بتوانیم بگوییم ارزش غذایی شکر قهوه‌ ای بسیار بالاتر از شکر سفید است.

اما شکر قهوه ‌ای بر خلاف شکر‌های رژیمی مقداری آب در دلش دارد و ملاس هم به کیفیتش اضافه می‌کند. این است که رنگ و طعم و بافت کیک را بهبود می‌بخشد و برای شیرینی‌پزی گزینه مناسبی به حساب می‌آید. میزان آب موجود در شکر قهوه‌ ای کاملا وابسته به فرایند تولید آن است.

شکر قهوه ‌ای برای بدن‌مان هم مفید است؟

درست است که تفاوت چندانی در ارزش غذایی شکر قهوه‌ای و شکر سفید دیده نمی‌شود اما شکر قهوه‌ای به دلیل اضافه شدن ملاس هضم راحت‌تری دارد، آب و آهن موجود در آن به گردش خون کمک می‌کند وگلوکزش کیفیت بالاتری دارد. شکر قهوه‌ای کمتر باعث نفخ می‌شود

پیروک‌ها از انواع شیرینی‌های ارمنی هستند. یک نگاه اینجا بندازید. عاشقشان می‌شوید.

شکر قهوه‌ ای شیرینی‌ها را جلا می‌دهد

گفتیم که شکر قهوه‌ای کمی آب دارد و بافت کیک و شیرینی را زیباتر و خوش طعم‌تر می‌کند. اما باید تکلیف‌مان را باخودمان و بافت مدنظرمان روشن کنیم.

اگر بخواهیم کیکی با بافتی متراکم‌تر داشته باشیم، شکر قهوه ‌ای مناسب است وگرنه برای کوکی که می‌خواهیم رطوبت کمتری داشته باشد و سبک باشد، قطعا شکر سفید بهتر است.

این شکر دو نوع دارد، شکر قهوه ‌ای تیره یا (Dark) و شکر قهوه ‌ای که رنگی کمی روشنتر دارد و به (Light) معروف است. ساخت کارامل را با شکر قهوه‌ ای حتما امتحان کنید، رنگی جذاب و خاص خواهد داشت و طعمی بی‌نظیر.

حالا باز هم زمان تصمیم‌گیری‌ست، اگر دلتان می‌خواهد محصول نهایی رنگی تیره داشته باشد، دیگر می‌دانید که باید چه شکری انتخاب کنید.

در مورد طعم شکر قهوه‌ای باید بگوییم که به خاطر ملاس، طعمی تافی مانند و کاراملی دارد، برای پخت کیک و کلوچه‌های شکلاتی مناسب‌تر به نظر می‌آید.

شکر سفید مزه خاصی ندارد و برای کیک‌های میوه‌ای مناسب است چرا که طعم‌شان را تغییر نمی‌دهد. شکر سفید قدرت شیرین‌کنندگی بالاتری نسبت به شکر قهوه ‌ای دارد.

چه طور از شکر قهوه ‌ای استفاده کنیم؟

بهتر است شکر قهوه ‌ای را پودر کنید و خیلی راحت به جای شکر در پخت کیک و شیرینی مخصوصا شیرینی‌های خشک استفاده کنید. اگر خواستید شکر قهوه ‌ای را ذوب کنید، با کمی آب و آبلیمو آبش کنید تا شکرک نزند.

اگر هم به حرف ما گوش دادید و خواستید کاراملی دلربا تهیه کنید بعد از آب کردن شکر قهوه ‌ای به آن خامه اضافه کنید و با آن دستی به سر و گوش شیرینی‌هایتان بکشید.

به حریم شخصی شکر قهوه‌ای احترام بگذارید

اگر کیک یا شیرینی با شکر قهوه ‌ای پختید و یا خریدید، حواستان باشد در جعبه را خوب ببندید. یا آنها را در ظروف در بسته نگاه دارید. رطوبت این شیرینی‌ها باید خوب حفظ شود.

شکر قهوه ‌ای رژیمی نیست

ترکیبات شکر قهوه‌ ای را با هم مرور کردیم. دیدید که تفاوت چندانی با شکر سفید ندارد. پس به هوای پایین بودن قند آن در مصرفش زیاده روی نکنید، مخصوصا اگر به بیماری دیابت دچار هستید. این شکر فقط کالری کمتری دارد.

ما فکر می‌کنیم وقتی به دنبال پخت شیرینی با شکر قهوه‌ای هستید فقط به دنبال طعم و رنگ نیستید، سلامت شیرینی‌ها هم برایتان مهم است. پس رسپی‌های رژیمی وبلاگ ما را ازدست ندهید.

 

 

 

 

 

 

 

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین