در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

اگر فوت و فن شیرینی پنجره ای را بدانید، میز هفت سین امسال را حسابی خوش‌مزه و هیجان‌انگیز می‌کنید. این شما و این فوت و فن شیرینی پنجره ‌ای!

اگر بگوییم نان پنجره‌ای یکی از دلرباترین کوکی‌های دنیاست، اغراق کرده‌ایم؟ طرز تهیه شیرینی پنجره‌ ای یا نان پنجره ای سخت نیست. فوت و فن شیرینی پنجره ای را که بدانید، می‌توانید بازار عطر و مزه در خانه راه بیندازید. خلاصه اگر دنبال شیرینی بدون فر، شیرینی عید خاطره‌انگیز یا عصرانه‌ی دلچسب هستید، بدانید که نان پنجره‌ای آن‌چه خوبان دارند را یک‌جا دارد.

نان پنجره ای چیست و از کجا آمده؟

فوت و فن شیرینی پنجره ای

نان پنجره‌ای آن‌قدر با خاطره‌های بچگی ما گره خورده که باورش سخت است بدانیم این شیرینی، بومی نیست. شیرینی پنجره‌ای راه دوری را از اسکاندیناوی تا آشپزخانه‌های ایرانی آمده. این شیرینی، کوکی سنتی شب سال نو در نروژ و سوئد به‌شمار می‌رود. پس به شب سال نو ایرانی هم خیلی می‌آید!

این کوکی‌های ترد و نازک، در قالب‌های آهنی و روغن داغ سرخ می‌شوند. اگر وسایل مورد نیاز برای تهیه شیرینی پنجره ای را در خانه ندارید، تا نوروز نرسیده دست به‌کار شوید. بعد از خرید قالب، فوت و فن شیرینی پنجره ای را با کیک‌خونه بخوانید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره‌ ای کدامند؟

شیرینی پنجره ای

آرد همه منظوره ۱ پیمانه
نشاسته نصف پیمانه
گلاب ۳/۱ پیمانه
تخم‌مرغ ۳ عدد
شیر ۳/۲ پیمانه
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
آرد برنح ۲ قاشق غذاخوری
پودر قند چند قاشق

 

طرز تهیه شیرینی پنجره ایشیرینی پنجره ای

پیش‌بندتان را ببندید. لای پنجره را باز کنید تا هوای تازه حال‌تان را جا بیاورد. حالا کاسه‌ی بزرگی بردارید و نشاسته را با گلاب مخلوط کنید. نشاسته گل خیلی راحت حل می‌شود. شیر را اضافه کنید.

شکر، آرد برنج و وانیل را هم به این ترکیب اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. زمانی که یک‌دست شد، نوبت به تخم‌مرغ‌ها می‌رسد. حتما بوی وانیل در اطراف‌تان پیچیده. لذتش را ببرید. تخم‌مرغ‌ها را دانه به دانه به مخلوط کوکی اضافه کنید. نیازی به همزن برقی ندارید. با همان قاشق کارتان راه می‌افتد.

شیرینی پنجره ای را در روغن غوطه‌ور کنید

بخش جذاب داستان زمانی‌ست که مایه‌ی کوکی را به کمک قالب‌های فلزی در روغن سرخ می‌کنید. اول چه کار کنید؟ روغن را در قابلمه‌ي نچسب و باکیفیت بریزید. روغن که داغ شد، قالب داغ را در مایه‌ی شیرینی فرو ببرید. بعد قالب را در روغن قرار دهید. کمی که بگذرد، می‌توانید کوکی را از قالب جدا کنید. زمانی که شیرینی طلایی شد، آن را روی کاغذ شیرینی پزی از قالب جدا کنید.

فوت و فن شیرینی پنجره ای چیست؟

شیرینی پنجره ای

  • زمانی که روغن در حال داغ شدن است، قالب را در آن قرار دهید. پیش از آغاز کار، قالب باید کاملا داغ شده باشد. درواقع هر بار پیش از فرو بردن قالب در مایه‌ی کوکی، باید آن را داغ کنید. بعضی‌ها از چند قالب بهره می‌برند که کارشان راحت‌تر شود.
  • اگر تعداد کوکی‌ها زیاد باشد، ممکن است روغن بسوزد یا بوی آن عوض شود. بهترین کار این است که صرفه‌جویی را فراموش کنید. روغن را عوض کنید. اجازه ندهید بوی بد روغن سوخته، همه‌ی زحمت‌های شما را هدر دهد.
  • پودر قند را برای تزئین شیرینی پنجره ای لازم دارید. اما باید منتظر بمانید تا کوکی‌ها کاملا سرد شوند. مگر این‌که بخواهید پودر قند کاملا به خورد شیرینی‌ها برود. در این صورت قبل از سرد شدن پودر قند بریزید.
  • زمانی که قالب را در مایه‌ی نان پنجره ای فرو می‌برید، باید حسابی دقت کنید. قالب تا جایی به مایه آغشته می‌شود که مایه روی آن را نگیرد. همین‌که دیواره‌های قالب آغشته شد، آن را بیرون بیاورید و در تابه بگذارید. اگر روی قالب با مایه پوشانده شود، شیرینی راحت از آن جدا نخواهد شد.
  • شیرینی‌ها را با چنگال از قالب جدا کنید. شاید جدا کردن اولین شیرینی به‌نظر سخت برسد. اما بعدی‌ها آسان‌تر از قالب رها می‌شوند.
  • ممکن است بخواهید بدون قالب فلزی این شیرینی‌ها را بپزید. قیف به شما کمک می‌کند مایه را در روغن بریزید. اما فراموش نکنید همه‌ی جذابیت نان پنجره‌ ای به سر و شکل قشنگش است.
  • معمولا قالب نان پنجره‌ای را به شکل گل، پروانه، دانه برف، قلب و ستاره پیدا می‌کنید.
  • می‌توانید از پودر هل یا پودر پسته در کنار پودر قند برای تزئین کوکی بهره ببرید. پودر قند را روی شیرینی‌ عید هیجان‌انگیزتان الک کنید.
  • بعضی‌ها تخم‌مرغ‌ها را جداگانه در ظرفی هم می‌زنند و به مخلوط نشاسته اضافه می‌کنند. نتیجه‌ی نهایی یکسان است.
  • پیش از این‌ که قالب را در مایه بزنید، روغن اضافی آن را بگیرید.
  • آماده کردن این شیرینی حدود ۲۰ دقیقه و زمان پخت آن حدود ۳۰ دقیقه است.

می‌دانستید که شیرینی‌ عید کیک‌خونه چقدر جذاب و خو‌ش‌مزه است؟ و این را هم می‌دانستید که می‌توانید آنلاین سفارش دهید؟

ر

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین