در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

اگر شما هم تازگی‌ها با واژه‌ی فیکا برخورد کرده باشید، حتما برای‌تان سوال پیش آمده که چیست و چه مفهومی دارد. ما در این مطلب از سبک زندگی فیکا برای‌تان نوشته‌ایم.

فیکا

فیکا یکی از آن واژگانی‌ست که تا همین چند سال پیش خیلی کم شنیده بودیم. اما حرفی‌ هست که زیاد به گوش‌مان خورده؛ این‌که مردم کشورهای اسکاندیناوی از شادترین افراد دنیا هستند.

احتمالا همین خبر باعث شده که ملت‌های دیگر کمی کنجکاوی کنند و ببینند چه سبک زندگی در این کشورهای سرد و کم‌نور برقرار است. و چطور باوجود شرایط آب‌وهوایی نه‌چندان جذاب، این‌قدر آرام و خوشحال زندگی می‌کنند.

بی‌جهت نیست که سبک زندگی هوگه و فیکا دارند به ترندهای تازه در دنیا تبدیل می‌شوند.

فیکا چیست؟

فیکا

فیکا (Fika) نوعی سبک زندگی در سوئد به‌حساب می‌آید. این واژه‌ی سوئدی به معنی ترکیب قهوه‌ی بعد ازظهر با کیک است. اما زمانی که از فیکا حرف می‌زنیم، به مفهومی خیلی گسترده‌تر باید فکر کنیم.

درواقع این فرهنگ می‌گوید دمی به خودت استراحت بده. چند دقیقه بنشین. قهوه‌ات را مزه‌ کن. از کیک خوش‌مزه گاز بزن. و البته با دیگران گپ بزن و ارتباط برقرار کن.

این سبک زندگی می‌گوید نیازی نیست در تمام طول روز یک‌سره کار کنی و فکر کنی. لازم است چند دقیقه‌ای دست از کار بکشی و نفسی تازه کنی.

سوئدی‌ها حدود چهار فنجان قهوه در طول روز می‌نوشند. آنها رتبه‌ی سوم مصرف قهوه را در دنیا دارند و در جایگاه بعد از نروژ و فنلاند قرار می‌گیرند.

در سوئد زیاد می‌شنویم که بریم فیکا! وقت فیکاست! بریم فیکا کنیم‌! درواقع فیکا هم در جای اسم به‌کار می‌رود و هم فعل.

فیکای خانوادگی، فیکای بیرون خانه، فیکای عصر یا فیکای زمستانی در برف برای سوئدی‌ها ترکیب آشنایی‌ست.

سوئدی‌ها چطور آن را در زندگی‌شان جا می‌دهند؟

فیکا

فیکا رخدادی اجتماعی‌ست. بهانه‌ای‌ست تا آدم‌ها کنار هم بنشینند. در کنار قهوه و کیک، حرف بزنند. فیکا بدون معاشرت، فیکا نمی‌شود.

آدم‌ها روبه‌روی هم می‌نشینند و از هر دری، سخنی می‌گویند. اغلب از کار و مشکلات‌شان حرفی به‌میان نمی‌آورند.

درعوض، تلاش می‌کنند حال یکدیگر را بپرسند. ببینند طرف مقابل روز خوبی داشته، و چطور می‌توانند چند دقیقه‌ای خستگی درکنند.

فرهنگ محیط کار چگونه است؟

فیکا

معمولا سوئدی‌ها در طول روز و سر کار، دو بار فیکا می‌کنند؛ صبح و بعد از ظهر. بعضی از شرکت‌ها اتاق فیکا دارند.

کسی قهوه‌ برنمی‌دارد تا پشت لپ‌تاپ یا میز کارش و در هنگام کار کردن بنوشد. بلکه همکاران با هم گپ می‌زنند و برای چند دقیقه‌ای کار را تعطیل می‌کنند.

در سوئد هیچ عجیب نیست که در میانه‌ی ساعت کاری شلوغ، کسی بگوید اتاق فیکا، همین اتاق سمت چپی‌ست. بعد هر کس کاری را که در دست دارد، زمین بگذارد و راهی آن‌چا شود. در این دورهمی کسی از مشکلات کاری سخنی نمی‌گوید.

آنها باور دارند همین چند دقیقه استراحت، ذهن‌شان را تر و تازه می‌کند و با انرژی بیشتری سر کار برمی‌گردند. فیکا برای آنها رخدادی فرهنگی به‌حساب می‌آید. این سبک زندگی، روی تندرستی، تمرکز، صمیمیت بین گروه‌های کاری اثر مثبتی دارد.

بی‌دلیل نیست که بعضی از شرکت‌ها در بریتانیا و امریکا تلاش می‌کنند فرهنگ فیکا را وارد شرکت‌ها و سازمان‌های‌شان کنند.

در زمان فیکا چه کیک یا شیرینی می‌خورند؟

فیکا

کانیِل ‌بوله (Kanelbulle) نوعی شیرینی سنتی سوئدی‌ست. کانیل بوله همان رول دارچین است. این رول، بافت نرم و شیرینی دارد. در آن هل و دارچین می‌ریزند. بوی کانیل بوله که تازه از فر درمی‌آید، محشر است.

فنجانی قهوه که کنارش بگذارید، حال هر کسی را خوب می‌کند. به این‌ها یک بعد از ظهر سرد زمستانی را اضافه کنید و ببینید چقدر می‌چسبد.

احتمالا شما هم تا حالا عاشق فیکا شده‌اید. چه چیزی جذاب‌تر از این‌که چند دقیقه‌ای از فکر و خیال رها شوید. در سوئد کافه و چای‌خانه فراوان است و هر کسی فهرستی بلندبالا از کافی‌شاپ‌های محبوبش دارد.

کافه‌ها ممکن است به سبک قدیمی و سنتی، مدرن و رمانتیک باشند. شما هم اگر گذرتان به سوئد افتاد، طبق سلیقه‌تان کافه انتخاب کنید.

مهم نیست چه‌جور قهوه‌ای سفارش دهید. مهم نیست کیک شما چه مزه‌ای داشته باشد. تنها باید به این فکر کنید که چند دقیقه‌ای ذهن‌تان از کاری که می‌کردید، آزاد شود. این اتفاقی‌ست که در زندگی مدرن ما کم‌تر می‌افتد.

بعد از خواندن این مطلب، هوس قهوه یا چای همراه کیک و شیرینی نکردید؟ سری به «کیک خونه» بزنید و ببینید کدام خوش‌مزه‌اش را دوست دارید.

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین