در حال بارگذاری فایل ...
اپ کیک خونهدسترسی آسان‌تر

تا به حال اسمی از الماس آشپزخانه به گوشتان خورده است؟ آیا می‌دانید قارچ دنبلان یا ترافل چیست؟ شاید شما هم با دیدن تصاویر قارچ دنبلان به تشابه آن به شاتوت، میوه‌ی درخت کاج، سیب‌زمینی یا حتی سنگ پا فکر کنید. اما این قارچ گیاهی حکم یک طلای کمیاب و گران‌قیمت را دارد که در رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه در دسترس است. ترافل علاوه بر خوراکی بودن خواص بسیاری دارد. به نظر شما بیشترین مصرف قارچ دنبلان یا ترافل چیست؟ شاید باورتان نشود اما در رستوران‌ها، صنایع غذایی و داروسازی از این قارچ خوشمزه استفاده می‌شود به طوری که به آن لقب الماس آشپزخانه را داده‌اند. محبوب‌ترین نوع ترافل، قارچ دنبلان کوهی سیاه است. برای آشنایی با این گوهر گران‌بها و لذیذ با ما همراه باشید.

تاریخچه قارچ دنبلان یا ترافل چیست؟

احتمالا قارچ هیچ‌وقت با خودش فکر نمی‌کرده است که بتواند گونه‌ای به این نایابی و خوشمزگی داشته باشد که محبوب دل‌ها باشد. این محبوب دل‌ها تاریخچه‌ای قدیمی و رازآلود دارد. چرا؟ برخی مورخین معتقدند رعد و برق، حرارت یا باران، عامل به وجود آمدن این قارچ محسوب می‌شوند. گویا در قرن شانزدهم میلادی و دوره‌ی رنسانس هم قارچ دنبلان سیاه مورد توجه درباریان به عنوان چاشنی قرار می‌گرفته است. به طوری که تنها اشرافیان  از این چاشنی استفاده می‌کردند. این قارچ خوراکی در ابعاد مختلفی بین فندق تا پرتقال یافت می‌شود. در حال حاضر از غرب تا شرق کره‌ی زمین کشورهای بسیاری در حوزه‌ی تولید دنبلان فعالیت می‌کنند. معروف‌‌ترین تولیدکنندگان این الماس آشپزخانه استرالیا، ایتالیا، فرانسه، چین، هلند، کانادا و ایران محسوب می‌شوند. بله ایران هم یکی از کشورهای تولید و صادر کننده‌ی دنبلان است.آب‌وهوای مطلوب برای تولید این قارچ دنبلان یا ترافل چیست؟

قارچ دنبلان یا ترافل چیست؟

آب‌وهوای معتدل برای رشد این قارچ‌ها مناسب‌ترند و گرما و سرمای شدید به ترافل آسیب می‌رسانند. اگر مشتاق شدید این طلای سیاه را مزه کنید در فروردین ماه به بازارهای اصلی تجریش در تهران سری بزنید. البته به شما قول نمی‌دهیم که از دیدن قیمت این قارچ فشارتان پایین نیاید.

خواص این الماس آشپزخانه چیست؟

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد از ترکیبات این ماده خوراکی‌اند. باور نمی‌کنید لیست زیر را مشاهده کنید.

  • آب
  • پروتئین
  • چربی
  • قند و مواد نشاسته‌ای
  • کلسیم
  • فسفر
  • آهن
  • پتاسیم
  • تیامین
  • رایبوفلاوین
  • نیاسین

با وجود این مواد انتظار بی‌جایی نیست که خواص دارویی زیادی داشته باشد. یکی از نکات قابل توجه در تولید قارچ دنبلان این است که تا به‌حال به طور ژنتیکی دستکاری نشده و به صورت طبیعی تولید می‌شود. قارچ دنبلان چه خواص جادویی و شگفت‌انگیزی دارد؟

1-     کلسترول خونتان بالاست؟ با قارچ دنبلان به طور طبیعی آن را کاهش دهید.

2-     فشار و اضطراب زیادی را حس می‌کنید؟ قارچ دنبلان مثل آب بر روی آتش، استرس را کاهش می‌دهد.

3-     علائم افسردگی را در خودتان حس می‌کنید؟ علاوه بر از بین بردن علائم افسردگی با قارچ دنبلان خوش اخلاق‌ترید

4-     قارچ دنبلان آب حیات است. با خوردن آن می‌توانید از پیری زودرس و زوال عقل جلوگیری ‌کنید.

5-     در طول سال از سرماخوردگی و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنتان رنج می‌برید؟ در فصل بهار حتما از این قارچ را نوش جان کنید.

طرز استفاده از قارچ دنبلان یا ترافل چیست؟

حال که با خواص بی‌نظیر الماس آشپزخانه آشنا شدید، احتمالا برایتان این پرسش مطرح شود که چطور می‌توانیم این گیاه خوراکی را مصرف کنیم؟ از آنجایی که باید بهای بالایی برای خرید این قارچ بپردازید، بهتر است با رعایت نکات و با احتیاط از آن استفاده کنید. رایج‌ترین شیوه‌ی پخت دنبلان کباب کردن آن است. آن را به سیخ بکشید و روی گاز یا منقل کباب کنید. در برخی شهرها از این گیاه برای تهیه قیمه، قرمه و ... استفاده می‌شود. مخلوط کردن آن با پیاز سرخ کرده و ادویه‌های مخصوص می‌تواند یک غذای کامل برای گیاه‌خواران باشد. اما غیر ایرانی‌ها چطور از این خوراکی استفاده می‌کنند و طرز استفاده‌ی فرنگی‌ها از قارچ دنبلان یا ترافل چیست؟ یکی از خوش طعم‌ترین سس‌ها در ایتالیا، سس قارچ دنبلان محسوب می‌شود.

 قارچ دنبلان یا ترافل چیست؟

برای تهیه‌ی این سس تنها کافیست قارچ‌ها شسته و ریز شوند و به مدت 3 دقیقه روی حرارت قرار گیرند. ترکیب روغن زیتون، آویشن، نمک و فلفل بهترین چاشنی‌ها برای این سس قارچ هستند. بعد از مخلوط شدن این ترکیب نوبت اضافه کردن پنیر پارمسان رنده شده است. تبریک؛ سس شما آماده است. این سس را می‌توانید همراه ماکارونی نوش جان کنید. جای خالی ما را فراموش نکنید.

ما در کیک خونه تلاش می‌کنیم شما را با بهترین و جذاب‌ترین رسپی‌ها که شاید اسمشان را هم نشنیده باشید، آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم. به شما پیشنهاد می‌دهیم از وبلاگ ما به عنوان یک دفترچه راهنمای خوراکی استفاده کنید.

 

آدرس: خیابان خرمشهر، پلاک 60، طبقه 2، واحد 3 شماره انتقادات و پیشنهادات 09128303494
۰۲۱۹۱۰۷۰۲۵۶
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کیک خونه می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین